nyitólap
webtérkép
mailküldés
keresés
vissza a főoldalra
Ön jelenleg a Városlakóknak / Hirdetmények / Dohányzásmentes Világnap 2013. oldalon áll
Városlakóknak
Feliratkozás hírlevélre
Eseménynaptár
vissza
december 2019
előre
Dohányzásmentes Világnap 2013.
WHO Dohányzásmentes Világnap 2013. május 31. A dohánytermékekkel kapcsolatos reklámozás, promóció és szponzorálás tiltása

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) május 31-én, a Dohányzásmentes Világnapon fel kívánja hívni a figyelmet a dohánytermékek használatával kapcsolatos egészségügyi kockázatokra, valamint azokra a hatásos szabályozásokra, amelyek hozzájárulnak a dohánytermékek fogyasztásának csökkenéséhez.

A dohányzás az a legkönnyebben megelőzhető haláloki tényező a világon, amely jelenleg minden 10 emberből egy haláláért felelős, évente közel 6 millió embert öl meg, amelyből 600 000 nem dohányzó a passzív dohányzás következtében hal meg.
Abban az esetben, ha nem cselekszünk, ez a járvány évente több mint 8 millió embert fog megölni 2030-ig. Ezeknek a megelőzhető haláleseteknek több mint 80%-a fejlődő vagy közepesen fejlett országokban következik be.

A dohányzásmentes világnap alapvető célja, hogy a pusztító egészségügyi következmények és a dohánytermékek negatív szociális, környezeti és gazdasági hatásainak ismertetésén keresztül, valamint a mérgező dohányfüst csökkentésével hozzájáruljon a jelenlegi és jövőbeli generáció védelméhez.

2013-ban a Dohányzásmentes Világnap témája: dohánytermékekkel kapcsolatos reklámozás, promóció es szponzorálás tiltása

A dohánytermékek reklámjának teljes körű tiltása csökkenti a dohányzást elkezdő és a dohányzó emberek számát.
Statisztikai adatok alapján elmondható, hogy a dohányzással kapcsolatos reklámok, illetve szponzorálások tiltása az egyik legköltséghatékonyabb módszer a dohánytermékek iránti kereslet csökkentésére, így az egyik legjobb módszer a dohányzás visszaszorítására.

A dohányipar bátorítja a dohányosokat szokásuk fenntartásában, csökkenti a leszokási hajlandóságot, valamint ösztönzi a fiatalokat a rászokásra. A reklámozás, promóció és szponzorálás elfogadottá teszi a dohánytermékek használatát és gátolja azokat a kezdeményezéseket, amelyek a dohányzás káros hatásainak megismertetését tűzték ki célul.
A teljes tiltás megakadályozza a dohányipart abban, hogy folytassa kampányát azoknál a fiataloknál, akik még nem szoktak rá dohánytermékek fogyasztására, illetve azoknál a dohányzó felnőtteknél, akik a leszokást fontolgatják.

A szabályozásnak széleskörűnek kell lenni: a részleges tiltás kis hatású vagy teljesen hatástalan, és általában nem vonatkozik a piac indirekt formáira, valamint az önkéntes alapú megszorítások is hatástalanok. A világ legtöbb országában sajnos hiányzik az átfogó tiltó szabályozás. Jelenleg 74 országnak (a világ országainak 38%-a) egyáltalán nem vagy csak nagyon minimális szabályozása van a dohánytermékek reklámozása, promóciója és szponzorálása ellen.

Annak ellenére, hogy a teljes körű tiltás hatásos, sajnos 2010-ben a föld népességének csak 6%-át védte a dohányipar kártékony reklámjai, promóciói és szponzorálásai ellen ilyen szabályozás. 2011-ben 19 ország 425 millió lakosa, a világ teljes lakosságának 6%-a volt védett a dohányipar marketing trükkjeitől - 80 millióval több, mint 2008-ban. Ebből a 19 országból 9 közepesen fejlett, 6 fejlődő és 4 fejlett ország volt.

101 ország tiltotta be a dohánytermékek televízión, rádión és nyomtatott sajtón keresztüli reklámozását, valamint minden fajta direkt és indirekt reklámozást. Azonban mivel ez a fajta tiltás nem teljes körű, így nem elég ahhoz, hogy védje az embereket a dohány termékek reklámjaitól például közterületen.
Magyarország
A nemdohányzók védelméről szóló törvény 2012.01.01-től hatályba lépett módosítása alapján a közforgalmú intézményekben (közoktatási intézmény, gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmény, egészségügyi szolgáltató), zárt légtérben és az intézmény területén nyílt légtérben is tilos a dohányzás! Ezzel Magyarország azon országok közé tartozik, melyek a legátfogóbb rendelkezéseket hozták a nemdohányzók védelme érdekében.
A magyarországi dohánytermékek reklámozásával, promóciójával és szponzorálásával kapcsolatos szabályozás összhangban van az Európai Parlament és Tanács 2003/33/EK irányelvével, valamint a WHO Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezményének ajánlásaival.
2013. január 1-jétől csak kombinált figyelmeztetésekkel ellátott dohánytermék forgalmazható Magyarországon. A Magyarországon bevezetésre került képekkel kombinált figyelmeztetések tartalmazzák a www.leteszemacigit.hu honlapcímet, és a 06 40 200 493-as telefonszámot, amelyek támogatást nyújtanak a dohányzásról leszokásban, illetve a telefonon a nemdohányzók védelméről szóló törvényt megszegőkkel kapcsolatban tehetők észrevételek.
Forrás és további információ:
Demjén Tibor
vezető
Dohányzás Fókuszpont
Országos Egészségfejlesztési Intézet
Postacím: 1096 Budapest, Nagyvárad tér 2. III. em. 321.
T: 06 1 3125 020
F: 06 1 4288 228
E-mail: demjen.tibor@oefi.antsz.hu

Honlap: http://www.dohanyzasvisszaszoritasa.hu/


[ 2013.05.31. ]
MEGOSZTÁS:

A törlés használata

A hozzászólás végén látható egy új gomb, mellyel a fórum önmoderálását szeretnénk segíteni. A moderálandó hozzászólás betűszíne pirosra vált a gombra kattintás előtt.

A törlés gomb segítségével bárki sértőnek jelölhet egy hozzászólást. A sértőnek jelölt hozzászólások kisebb betűvel látszanak, és halvány piros a hátterük. Ha egy hozzászólásra 4 törlési igény érkezik eltérő IP címekről, az automatikusan lekerül az oldalról, azaz moderálásra kerül. A gomb után látható számok az eddigi törlési igények számát mutatják a moderálási limithez képest.


Hozzászólások

Nincsenek még hozzászólások!
Kapcsolódó képek
-